fbpx
Gezond eten. Leven met de seizoenen. Toch nog die paar kilootjes kwijt…Wat is nu eigenlijk gezond en hoe krijgen we energie uit ons eten en drinken? De een schrijft dit, de ander dat en oh, oh, oh, soms zien we door de bomen het bos niet meer.

In deze blog ga ik jullie enthousiast maken met deze 5 Chinese wijsheden voor een goede buikbalans. Hoe beter onze buikbalans, hoe makkelijker we onze batterij kunnen opladen. Als we ons energiek voelen, kunnen we de hele wereld aan. Niet alleen fysiek maar zeker ook mentaal.

Goede redenen dus om onze “eigen verbrandingsoven” zo effectief mogelijk te gebruiken. De vraag is hoe we dit moeten doen. Het leven om ons heen bestaat uit verbranding. Zo ook in ons lichaam. Eten en drinken spelen in ieder geval een belangrijke rol als energieleverancier.

Warm eten en drinken
Met enige regelmaat lees ik dat het drinken van koud water het hongergevoel tegen gaat. Dat zien de oude Chinezen niet zo zitten! En geef ze eens ongelijk. De spijsvertering werkt het meest optimaal tussen de 39 graden en 42 graden. Smoothies, koude yoghurt in de ochtend, koud water drinken. Het koelt je maag. Omdat je buik vol is, heb je wellicht geen honger, maar verbranden doe je ook niet. Voordat de spijsvertering in staat is om dit te doen, moet je maag verwarmd worden. Dit kost energie en de verbrandingsoven kan niet optimaal functioneren.

Drinken op kamertemperatuur dan? Hoewel je eten en drinken wellicht niet uit de koelkast komt, geldt nog steeds dat je eten en drinken in dit geval 20-25 graden opgewarmd moet worden voordat verbranding plaats kan vinden.

Koken en stomen resulteert in zuivere Qi
Het symbool voor Qi (vitale energie) bestaat uit 2 karakters; rijst en stoom. Hieruit kunnen we concluderen dat energie opstijgt door rijst te koken of stomen. De meest zuivere vorm van energie toevoegen aan eten en drinken is koken of stomen. Pak dus niet zomaar warm water uit de kraan, maar kies voor gekookt water. Zelfs het toevoegen van koud water aan een te warm kopje thee veranderd de energetica van je thee.

Niet slapen met volle buik
Doorgaans eten we drie keer per dag, waarbij we met enige regelmaat het ontbijt overslaan uit tijdgebrek of weinig hongergevoel. De lunch eten we een boterhammetje met kaas zonder hier even voor te gaan zitten. Het avondeten doen we iets te laat en omdat het lekker of gezellig is, eten we ook nog weleens wat te veel. Ons eetpatroon is volgens Chinese filosofie daarmee absoluut bijzonder te noemen!

We voorzien ons lichaam van brandstof in de rustfase. En als we actief moeten zijn dan moet ons fysieke motortje het doen zonder brandstof. Het is beter om dit om te draaien:

’s ochtends eten en ons lichaam voorzien van brandstof om de dag actief te kunnen zijn. De spijsvertering werkt dan het meest optimaal en de maag is energetisch op z’n sterkst. Prima voorwaarden voor een goede verbranding.

’s Nachts verbranden we niet. Het eten werkt “verstoppend”. Dit resulteert in minder effectieve slaap en uitblijven van trek in de morgen. De start van een vicieuze cirkel.

Ontbijten als keizer, lunchen als koning en dineren als slaaf
Op en top een Chinese filosofie. Het houdt in dat we in de ochtend de tijd nemen voor een warme, voedzame maaltijd. Ook tijdens de lunch kunnen we ons buikje rond eten. Het beste is om hier rustig voor te gaan zitten. Neem de tijd. Helemaal top als je hierna in de gelegenheid bent om een korte powernap te doen of een wandeling te maken. De maaltijd mag stevig en groter zijn omdat je nog de hele dag kunt verbranden. Het avondeten houd je licht. Geen vlees of vis, geen volle sauzen maar bijvoorbeeld een licht groentesoepje. Het is even wennen. Maar je merkt het verschil al vlug. Je slaap wordt beter, je energie wordt beter en je spijsvertering ook!

Ruwe producten versus smoothies
Wie heeft hem niet in het keukenkastje staan? De staafmixer. Of de blender. Prachtige keukenhulpjes om mooie soepen, sauzen en smoothies te maken. Maar dat wat we op tafel zetten verschilt maar bar weinig van de potjes olvarit babyvoeding.

De Chinese kijk op de spijsvertering
Maken we in deze maatschappij onze spijsvertering niet te koud, dan maken we hem wel lui! Het is niet gezegd dat de voedingsproducten die we nu binnenkrijgen niet voedzaam zijn, maar als ons systeem er niets meer voor hoeft te doen, dan vergeet het als het ware hoe het wél moet verteren. Daarom is het goed om producten te kiezen die puur natuurlijk onvermalen gegeten worden en qua bewerking enkel gekookt worden in water, zoals bijvoorbeeld hele granen als: tarwe, haver, spelt, rogge, boekweit etc.

Super voedzaam, een bron van energie en een grote schoonmaak voor je darmen.
De Chinese visie schudt ons wakker en is een andere kijk op de spijsvertering. Heeft deze blog jou geïnspireerd? Dan hoor ik het graag! Helpen deze tips je niet voldoende, dan nodig ik je uit om samen te onderzoeken wat wel werkt.

Merel Somer

Merel Somer

Acupuncturiste | Tuina massagetherapeute

De expertise van Merel is de Chinese Geneeswijze

Inspirerende leraren maakte dat Merel vanaf 2006 geraakt werd door Chinese Geneeswijze en Tuina-massage in het bijzonder. Er wordt binnen deze geneeswijze ook gekeken naar de mens als totaal in relatie tot zijn omgeving. Deze holistische kijk samen met de natuurlijke behandelvormen maakt Chinese geneeswijze uniek.