Hoe ziet jouw dagstart eruit? Word je vaak uitgerust wakker of word je nachtrust verstoort door het irritante geluid van de wekker en had je nog uren door kunnen slapen? Dit laatste geldt vooral in de herfst en winter. Ik herken ze allebei. Op een doordeweekse dag gewekt worden door de wekker en me dan nog graag even om willen draaien en doorslapen. Maar in het weekend word ik wakker omdat mijn slaap voldoende is geweest en mijn lichaam aangeeft dat het tijd is om te ontwaken. In de lente en zomer is dat vaak al vroeg in de ochtend en in de herfst en winter of op een druilerige dag gelukkig wat later.

Bioritme
Ons bioritme (slaap/waak) is zo ingesteld dat we in de zomer met minder slaap toe kunnen, energieker zijn en in de winter juist meer slaap nodig hebben om goed te kunnen functioneren. De oermens en dieren leefden en leven volgens dit ritme. Dit is voor ons moderne mensen al lang niet meer vanzelfsprekend. Stel je voor dat je in december om een uur of 6 gaat slapen en de volgende ochtend pas rond 8:30 uur ontwaakt…. Voor een nachtje best lekker om bij te tanken maar ik moet er niet aan denken om dit ritme enkele maanden aan te houden. Lijkt me erg saai en onbevredigend. De keerzijde is dat we met de komst van kunstlicht, smartphone en de 24 uurs economie dag en nacht door kunnen gaan. Sommigen werken ’s avonds of s’ nachts en ook ons sociale leven gaat door tot in de kleine uurtjes. Dit komt het slaapritme vaak niet ten goede. De hormoonhuishouding kan van slag raken met allerlei lichamelijke en geestelijke klachten.

Vitaliteit
Hoe kun je hier beter mee omgaan? Hoe krijg je meer energie en vitaliteit de komende donkere maanden? Het zal misschien even wennen zijn maar wanneer je ‘ s ochtends de wekker 5 minuten eerder zet en na het opstaan je hoofd buiten het raam steekt en de frisse ochtend lucht met diepe teugen inademt ontwaak je makkelijker. Het is even doorzetten maar helpt echt. Vervolgens je lichaam voorzichtig rekken en strekken. Voor de liefhebber een zonnegroet en daarna een korte verkwikkende douche (koud na douchen). Aansluitend een goed ontbijt en laat de dag maar beginnen. Voor mij werkt het, ik hoop voor jou ook. Juist in de kille maanden waarin je vaak binnenzit bij de centrale verwarming word je duf en droogt je haar en huid uit. Probeer dagelijks eens een frisse (lunch) wandeling te maken. Daarmee kun je je weerstand verhogen en jezelf fitter voelen. En als laatste zorg goed voor jezelf, gun je meer rust en ontspanning en zoek je bed wat eerder op. Neem voor je gaat slapen een warme douche en luister naar ontspannende muziek of een slaapmeditatie.

Welterusten
Wil je graag een klankbord en begeleiding om je fitter en vitaler te voelen?
Neem dan vrijblijvend contact met me op. Ik begeleid je graag.

Miranda Molendijk

Miranda Molendijk

Wandelcoach | Leefstijl & Vitaliteit | Coach bij kanker | Yogadocent

 

Ik coach mensen om weer energieker te worden en hun eigen kracht te (her)ontdekken. Hierbij maak ik gebruik van de natuur in Twente en ontvang je graag op diverse mooie wandel locaties in deze prachtige streek.