Het nieuwe jaar is alweer een eindje op weg, de meeste mensen doen weer verwoede pogingen om af te vallen en fitter te worden. Om je nog een duwtje in de goede richting te geven geef ik je in dit blog tips waarmee je je huid weer kunt laten stralen!
Helaas bestaat er geen magisch ingrediënt dat je eeuwig jong en rimpelloos houdt. De juiste voeding helpt de huid wel een beetje. Een top acht met voedingsmiddelen die bijdragen aan een gezond en stralend velletje.

Worteltjes
Misschien heb je wel eens het woord ‘retinol’ op je potje antirimpelcrème zien staan. Het is namelijk een populair ingrediënt in producten die huidveroudering zouden tegengaan. Retinol is niets anders dan vitamine A.
Je hebt vitamine A nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Het zit in grote hoeveelheden in lever en wordt vaak aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd. Bovendien maakt je lichaam vitamine A aan uit zogenaamde carotenoïden en die zitten bijvoorbeeld in worteltjes.

Spruitjes
Voor velen een ‘jeugdtrauma’, maar wist je dat deze minikooltjes meer vitamine C bevatten dan sinaasappels? Vitamine C is onder meer nodig voor de vorming van bindweefsel en zorgt voor een stevige huid.
Lust je nog steeds geen spruitjes? Ook (citrus)fruit, aardappelen, koolsoorten, kiwi’s, bessen en aardbeien zijn rijk aan vitamine C.

Zonnebloemolie
Nog zo’n vitamine die je vaak tegenkomt in huidverzorgingsproducten is vitamine E. Hoewel niet is aangetoond dat smeren met vitamine E helpt, is het wel belangrijk om via je voeding voldoende vitamine E binnen te krijgen. Het is een antioxidant die je cellen beschermt tegen vrije radicalen. Plantaardige oliën en plantaardige producten als granen, noten, zaden, groenten en fruit zitten vol met vitamine E.

Eieren
Het zogenaamde vitamine B-complex is ook onmisbaar voor je huid en haar. Het bestaat uit acht vitamines. Vooral B2, B3 en B8 zijn belangrijk voor een gezonde huid. Melk en melkproducten, vlees(waren), groente, fruit, eieren, brood en graanproducten leveren veel vitamine B2. B3 vind je vooral in vlees en vis, graanproducten, groenten en fruit. B8 zit onder andere in eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

Brood
Naast vitamines zijn er ook een aantal mineralen belangrijk voor je huid: jodium, koper en zink. Een koper- of zinktekort komt in Nederland vrijwel niet voor. Je hebt maar een heel klein beetje van deze spoorelementen nodig en ze zitten in allerlei voedingsmiddelen.  De meeste mensen krijgen ook ‘vanzelf’ genoeg jodium binnen via hun voeding. Niet omdat het er van nature in zit, maar omdat het toegevoegd wordt aan brood(vervangers), vleesproducten en zout. Een tekort ontstaat alleen als je geen zout gebruikt waar jodium in of zit als je te weinig brood eet.

Zalm
Omega-3 vetzuren kunnen ook bijdragen aan een gezonde huid. Er zijn studies die aantonen dat ze een gunstige invloed hebben op eczeem en allergieën, maar hoeveel omega-3-vetzuren je daarvoor binnen moet krijgen, is nog niet duidelijk. Ook een droge huid kan er baat bij hebben. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat omega-3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten. Vooral in vette vis zit veel omega-3. De Gezondheidsraad adviseert om twee keer per week vis op tafel te zetten, waarvan minstens een keer een vette soort, zoals makreel, zalm, paling, haring, sardines en forel.

Tomaten
Je beschermt je huid het beste tegen veroudering en de schadelijke effecten van de zon door je goed in te smeren met zonnebrandcrème. Maar wist je dat tomaten ook een beetje kunnen helpen? Daarin zit namelijk lycopeen. Dit stofje geeft de rode kleur aan en is een antioxidant die de huid zou behoeden voor verbranding en veroudering als gevolg van zonlicht. Vooral tomatenproducten zoals tomatensap, -soep en ketchup zijn rijk aan dit stofje.

Water
Je hebt vast wel eens gehoord dat je van veel water drinken een stralende huid krijgt. Dat is een fabeltje, er is geen bewijs dat water je huid van binnenuit hydrateert. Toch is het wel belangrijk om voldoende water te drinken. Droog je uit, dan wordt je huid minder elastisch en wat slapper. Dagelijks 1,5 liter drinken is voldoende om dat te voorkomen. Van veel extra drinken wordt je huid niet mooier.

Huidproblemen bestrijden: eet je mooi!
Welke natuurlijke mooimakers zijn er in onze voeding die je huid laten stralen? Welke goede vetten is een perfecte verzorging voor je huid? Hoe kan je een droge en schilferige huid bestrijden? Welke producten moet je eten om acne te bestrijden? Hoe kom je van overmatige talgproductie af? Welk voedsel moet je eten om rimpels te bestrijden? Een wonder voor je huid is de super beauty-smoothie, een must voor iedereen die er mooi, jong en stralend uit wil zien!

Goed en gezond eten voor een stralende huid
Een ongezond uiterlijk, een slechte huid en dof haar hebben worden we niet echt vrolijk van. Vitamines in crèmes kunnen je huid redelijk goed in conditie brengen. Echter iedereen die een stralend, jong en mooi uiterlijk wil hebben, moet iets meer doen dan alleen crèmes smeren. Voor iedereen die een stralende huid wil hebben is goed en gezond eten onmisbaar. Wil je mooi zijn? Goed en gezond eten! Wat is goed en gezond eten? Welke natuurlijke mooimakers zijn er?

Hoe krijg je een mooie en zachte huid?
Een mooie zachte huid regel je voornamelijk met de vochthuishouding. Om de celwanden van de huid sterk te houden en het vochtbalans in de huis op pijl te houden is het van groot belang voor de huid om:
Veel mineraal water te drinken
Goede vetten te eten

Welke vetten zijn goed voor je huid?
Goede vetten die je huid smeren, de celwanden stevig en sterk houden en vochtverlies voorkomen in de huid zitten in de volgende producten:

  • Vette vis, zoals sardines, makreel, zalm, haring en tonijn
  • Avocado
  • Cashewnoten,
  • Walnoten,
  • Amandelen,
  • Olijfolie.

Hoe kom je van je droge en schilferige huid af?
Grootste oorzaak van een te droge huid is het eten van te weinig goede vetten. Te weinig goede vetten binnenkrijgen zorgt dat de huid te weinig vitamines binnen krijgt. Om de celwanden van de huid sterk te houden en het vochtbalans in evenwicht te houden, moet er per dag minimaal 20 gram vet ingenomen worden. Dat zijn 2 eetlepels olie. Het maximum ligt rond de 65 gram.

Wat moet je dagelijks eten om van je droge huid af te komen?
Behalve goede vetten eten is het eten van zowel kiwi´s als citrusvruchten buitengewoon goed voor iemand die een te droge huid heeft of een schilferige huid. (Roken is trouwens funest voor je huid, als je een droge huid hebt en rookt, zal de conditie van je huid sterk achter uit gaan!) Iedereen die een extreem droge huid heeft en genoeg goede vetten tot zich neemt: maak een afspraak met de huisarts!

Hoe krijg je een stralende teint?
Een stralende teint krijg je door de huidcellen sneller te laten vernieuwen. De volgende producten geven je huid een flinke oppepper, versnellen de celvernieuwing van de huid en laten de poriën samentrekken:

  • Alle groene groentes, (zoals bv: broccoli, boerenkool, spinazie)
  • Alle oranje groentes, (zoals bv: worteltjes, pompoen, paprika)
  • Sojaproducten (zoals bv: sojamelk, tofu, tempeh)
  • Bosbessen en bosvruchten.

Huid: te veel aan talgproductie?
Wat kan je doen tegen een huid met een overmaat aan talg? Producten die veel vitamine A bezitten, bestrijden de overvloedige talgproductie van de huid. Vitamine A komt voor in zowel groente als fruit, zoals:

  • Alle felrode groente en fruit (zoals bv: rode paprika, rode appels)
  • Alle oranje groente en fruit (zoals bv; worteltjes, pompoen, mango en perzik)

Acne bestrijden
Acne bestrijden kan door het eten van alle groene en donkergroene groentes. Groene groentes bevatten veel vitamine B6, een vitamine met de eigenschap die zwellingen doen verminderen, waardoor puistjes sneller krimpen, kleiner worden en ten slotte verdwijnen.

Anti-age: rimpels en huidveroudering bestrijden
Je huid beschermen tegen vrije radicalen, je huid helpen voldoende collageen aan te maken, je huid helpen te strijden tegen de rimpels, je huid helpen beschermen tegen de schadelijke zonnestralen kan allemaal gedaan worden door het innemen van vitamine C in combinatie met vitamine E.

  • Vitamine C: Grapefruit, citrusvruchten, bosvruchten, rozenbottel, peterselie,
    Vitamine E: noten, tarwekiemproducten.

Huidverzorging; onzuiverheden bestrijden
Een hele goede bestrijder van elk onzuiverheid van de huid is het tot je nemen van probiotica. Probiotica zit tegenwoordig in diverse soorten yoghurt, zoals bv Activia, Kefir van Healthy People en Biogarde.

Goede huidverzorging: houdt gifstoffen en ontstekingen buiten de deur!

  • Hoe minder gifstoffen in contact komen met de huid, hoe mooier de huid.
  • Hoe minder ontstekingen voorkomen op de huid, hoe mooier de huid.
  • Hoe minder verstopte poriën in de huid, hoe mooier de huid.

Het toverwoord is: omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren zijn de grootste beschermers voor iedere huid! Omega-3 vetzuren zit in:

  • Alle vette vis (zoals bv: zalm, sardines, makreek, paling, haring, tonijn)
  • Walnoten,
  • Amandelen.

Huidverzorging: recept supergezonde beauty smoothie
Alle goede producten voor een mooie huid in een snel te maken super beauty-smoothie!
Wat je nodig hebt is een blender en de volgende producten:

  • Sap van minimaal 2 sinaasappels,
  • Sap van een halve citroen,
  • Sap van een halve grapefruit,
  • ½ banaan,
  • ½ mango,
  • 1 wortel,
  • Kopje bosvruchten,
  • ½ kopje aardbeien,
  • 1 Activia yoghurtje naturel(het moet yoghurt zijn met probiotica)

Bereiding: Stop alle producten in de blender en mix alles goed en stevig door totdat het drinkbaar is. Elke dag een super beauty-smoothie is een wonder voor je huid!
Tip: Afhankelijk van het seizoen kan er afgewisseld worden met een kiwi en papaya. Als citroensap te zuur is, gebruik dan slechts een paardruppels verse citroensap.

Grote vijanden voor een gezonde, stralende, jonge huid
Iedereen die een zeker probleem heeft met de huid zou de volgende zaken absoluut moeten vermijden:

  • Roken,
  • Alcohol,
  • Witte suiker,
  • Zout (beperk het zoutgebruik in het voedsel drastisch als er sprake is van een of andere vorm van huidproblemen!)
  • Verbranden in de zon,
  • Te weinig mineraal water drinken,
  • Te weinig goede vetten eten,
  • Te weinig fruit eten,
  • Te weinig groente eten.
Sharon Helthuis

Sharon Helthuis

Gewichts- en voedingsconsulente | Pilates instructrice

Sharon heeft een praktijk als Voedings-Gewichtsconsulente.

Daarnaast is ze gediplomeerd Yoga Docente in Vinyasa & Yin Yoga. Tevens is ze gecertificeerd Pilates instructrice.