Begin vorige week ben ik begonnen met het schrijven van dit blog en eind vorige week kreeg mijn blog een andere dimensie. Ook al is de situatie nu anders de boodschap is hetzelfde en nu nog belangrijker!

Positieve en negatieve gedachten
Voor een training die ik volg, moest ik 5 positieve en 5 negatieve gedachten, gevoelens opschrijven. Ik ben er niet trots op maar een aantal negatieve stonden snel op papier; irritatie, ongeduld,  onzekerheid en gedurende de week kwam hier ook angst bij. Dit beheerste dus blijkbaar mijn gedachten, mijn gemoedstoestand en hoe ik me voelde. Ik was druk in gesprek met mezelf en met deze gedachten. En dit kan ik als de beste want ik ben altijd nieuwsgierig naar het waarom. Daarnaast was het ook nog eens confronterend en ik irriteerde me er vervolgens aan dat het positieve niet als eerste naar boven kwam.

Hoeveel energie wil je hierin steken?
Deze bewustwording, het opmerken van hoe ik aantal dingen die week ervaarde, maakte nog eens duidelijk waar mijn focus lag en waar mijn energie naartoe ging.

De metafoor
Als voorbeeld de metafoor: ‘De waterval’. Het verstand produceert een waterval van gedachten. Nu kun je twee dingen doen. Je kunt onder de waterval gaan staan en je laten meesleuren door de gedachten. Je kunt ook proberen achter de waterval te gaan staan, terwijl je je gedachten observeert. Je kijkt ernaar, maar je wordt er niet langer door meegetrokken (Bohlmeijer & Hulsbergen, 2009).

Ruimte creëren
Door het observeren, herkennen van je gedachten neem je meer afstand en creëer je meer ruimte om ook de positieve ervaringen en momenten op te merken. Want die positieve ervaringen van blijdschap/vreugde, liefde, geborgenheid, genegenheid zijn er natuurlijk ook! Maar doordat je er te weinig aandacht aangeeft, ga je er tot op zeker hoogte aan voorbij, je ervaart ze misschien wel als vanzelfsprekend.

Geef aandacht aan positieve gedachten en gevoelens
Dit is de afgelopen dagen in een andere dimensie gekomen. Heel veel zaken die we voorheen als vanzelfsprekend beschouwde, komen nu in een heel ander daglicht te staan… Koester, de misschien wel kleine momenten, van genegenheid, blijdschap, liefde, ….. en probeer in deze hectische tijd ook hieraan aandacht te geven want het kan ons energie geven die we nu hard nodig hebben!

Astrid Onijs

Astrid Onijs

Trainer & Coach | Duurzame inzetbaarheid |Mentale vitaliteit

De expertise van Astrid is mentale vitaliteit op de werkvloer.

Ze is ervan overtuigd dat vitaliteit ‘in je hoofd’ begint. Het begint bij jezelf. Bij het zélf bewust maken van gezonde keuzes.