fbpx
Vaak hoor ik dat mensen niet lekker in hun vel zitten omdat ze veel energie verliezen door piekeren. Gedachten die niet te stoppen zijn, zorgen maken over, angst voor, negatieve ervaringen. Gedachten die alle kanten op gaan. Op zichzelf niet vreemd want zodra je iets meemaakt, gaat je verstand en je gevoel er direct mee aan de haal.

Een innerlijke (twee)strijd
We voeren soms een innerlijke strijd met onszelf: een innerlijke tweestrijd. Denk eens aan twee uiteenlopende gevoelens over een eenzelfde persoon tegelijkertijd, boosheid en liefde. Situaties waarin je twijfelt, zal ik het wel of niet doen. Je besluiteloos voelen. Of de strijd tussen je gevoel en je verstand. Welke laat je winnen je gevoelens of je gedachten? En dan komt ook nog eens je geweten om de hoek kijken, de tweestrijd tussen goed en fout.

Acceptatie
In sommige gevallen kan het je helpen deze innerlijke tweestrijd te accepteren. Accepteer soms dat gevoelens en gedachten ook naast elkaar kunnen en mogen bestaan. Dit maakt ons mens. Soms zijn dingen niet op te lossen of te verklaren. Accepteren: iets nemen zoals het is. Acceptatie is een vaardigheid die je je hele leven zult blijven oefenen, aangezien het leven iedere keer weer met nieuwe uitdagingen aan komt zetten.

Verschil tussen ‘pijn’ en ‘lijden’
Het is van groot belang dat je ziet welk gedeelte van het ‘probleem’ de pijn is en welk gedeelte wordt veroorzaakt door ons denken (het lijden). Pijn is wat op je pad is gekomen en waar je niets aan kunt doen. Het lijden is iets wat ontstaat door je verzet tegen de pijn.

Luisterend oor
Als we proberen onze gevoelens en gedachten continu weg te stoppen met andere woorden te vermijden, is erg vermoeiend. Ga deze gevoelens en gedachten niet uit de weg maar deel ze met iemand die goed kan luisteren. Iemand die de moeite wil doen om je te begrijpen. Iemand die je helpt om zelf tot een keuze of oordeel te komen.

Vervang piekergedrag
Ga eens na bij welke activiteiten in je dagelijkse leven je niet nadenkt of piekert. Zou je deze activiteiten kunnen doen op het moment dat je merkt dat je in piekermodus terecht komt? Kijk eens wat bij jou past en ervaar wat het met je doet wanneer je jouw piekergedrag inruilt voor iets anders. De kans is groot dat je meer energie krijgt en je beter gaat voelen.

En … vergeet deze uitspraak niet: ‘Piekeren neemt niet je zorgen weg van morgen maar wel het zicht van vandaag’ 

Astrid Onijs

Astrid Onijs

Trainer & Coach | Duurzame inzetbaarheid |Mentale vitaliteit

De expertise van Astrid is mentale vitaliteit op de werkvloer.

Ze is ervan overtuigd dat vitaliteit ‘in je hoofd’ begint. Het begint bij jezelf. Bij het zélf bewust maken van gezonde keuzes.