If you change the way you look at things, the things you look at change.

Een van mijn favoriete spreuken. Als ik deze lees merk ik op dat we ons behoorlijk vasthouden aan onze gedachten, en onze overtuigingen. Volgens geleerden hebben we tussen de 40.000 en 60.000 gedachten per dag en ongeveer 95% van die gedachten zijn terugkomende gedachten en de meesten zijn ook nog eens negatief getint. Wist je dit?

Definitie
Ik zoek op het internet naar de definitie van gedachten. Een gedachte is een onderdeel of het gevolg van het denkproces. Een gedachte kan zomaar opkomen, vanuit het onderbewuste of voortkomen uit andere bewuste gedachten – de ene gedachte kan tot de andere leiden. Een gedachte kan worden opgeroepen door waarnemingen – een beeld, geur of geluid. Onze gedachten vaak gaan over het verleden of over toekomstige zaken en meestal niet over het huidige moment: het “nu”. De ene gedachte geeft ons een prettig gevoel en de andere een minder prettig gevoel. We hebben allemaal onze ervaringen en eigenschappen die ervoor zorgen dat we denken zoals we denken. Zo hebben wij in ons leven onze eigen automatische patronen ontwikkeld.

Denk je dat jij je gedachten bent?
Ik heb me de afgelopen jaren gerealiseerd dat ik gedachten heb, maar dat ik ze niet ben. In een moeilijke periode van mijn leven merkte ik dat ik mijn gedachten niet onder controle kon houden. Ik dacht over van alles na, nadenken over wat anderen zeiden, nadenken over de moeilijke dingen in mijn leven, zelfs negatief denken over leuke en gezellige dingen in mijn leven. Wat kon er allemaal wel niet misgaan en wat als… Ik dacht zoveel na dat ik mijn eigen gedachten geloofde en ik me er behoorlijk ongelukkig bij ging voelen. Wat krachtig kunnen (negatieve) gedachten zijn. Het werd hoogtijd voor me om te gaan onderzoeken hoe ik me beter zou kunnen gaan voelen.

Mindfulness
Door mindfulnesstraining te gaan volgen, kon ik al aardig in het moment leven en opmerken als mijn gedachten met me aan de haal gingen. Ook ging ik proberen om negatieve gedachten om te buigen naar iets positiefs. Door veel mindfulness oefeningen te doen begon ik het beter onder controle te krijgen. Wat een verademing. Ik bèn niet mijn gedachten. Negatieve gedachten zijn niet slecht. Ze helpen je ook niet gelukkig te zijn. Door middel van mindfulness oefeningen leer je omgaan met (negatieve) gedachten en dat ze zijn wie ze zijn en door negatieve gedachten positief te benaderen kun je je gedachtenpatroon veranderen en dus ook meer (zelf)vertrouwen, rust, positiviteit in je leven te krijgen. Gedachten zijn er altijd en je kunt ze niet uitschakelen, maar ik weet nu wel dat gedachten geen feiten zijn en dat geeft ruimte.

If you change the way you look at things, the things you look at change.
Wil jij dit ook? Zoek contact met me.

Maaike Grönefeld

Maaike Grönefeld

Mindfulnesstrainer | ACT

Maaike is Mindfulnesstrainer en volgt een opleiding tot ACT therapeute.

Haar doel is om mensen te begeleiden die het verlangen hebben om meer voluit te leven.