fbpx
We kunnen er niet omheen, we worden ons steeds bewuster van onze gezondheid. Sla je een tijdschrift open of kijk je op social media, iedereen weet wat je moet doen om zo fit mogelijk te blijven of gezond en gelukkig oud te worden.

80/20 regel
Zelf ben ik daar ook best veel mee bezig door dagelijks minimaal een half uur te bewegen in de buitenlucht en te letten op mijn voeding. De 80/20 regel werkt voor mij goed, maar tijdens vakanties of op feestjes laat ik het ook gemakkelijk los. Ben je in balans dan gaat het vaak vanzelf maar op mindere dagen die we allemaal wel kennen is het soms best lastig. Dan wil je mind hele andere dingen. Er zijn een aantal plekken op de wereld waar de mensen vitaal en bovengemiddeld oud worden. De zg. de Blue Zones. Hier hebben ze onderzocht wat de mensen in deze regio anders doen of eten en door deze “leefregels” toe te passen zou je een stuk ouder worden, en een gezonder en vitaler leven hebben?

Sardinië
Een gebied op het Italiaanse eiland Sardinië, waar ik zelf een aantal jaar geleden was, is ook één van de Blue Zones plekken. Het unieke van het gebied, en wat zou bij dragen aan een gezond en langer leven is o.a de levensstijl en het drinken van de rode Cannonau wijn. Deze wijn heeft drie keer zoveel antioxidanten. Draagt het bij aan een gezond en langer leven? Als wijn liefhebber zeker het proberen waard. Gezond, fit en gelukkig ouder worden, met weinig ziektes of kwaaltjes en met een gemiddelde leeftijd van 90 of soms zelfs 100 jaar. Dat klinkt goed! Dat willen we toch allemaal?

De Blue Zones
Wereldwijd zijn er vijf plekken op aarde waar mensen gemiddeld gezonder en langer leven dan elders op de wereld….

Waar vind je die Blue Zones?

  • Loma Linda in Californie
  • Okinawa in Japan.
  • Ikaria in Griekenland
  • Nicoya in Costa Rica
  • Het Italiaanse eiland Sardinie

Wat zorgt ervoor dat deze mensen zich zo voelen en zo lang leven?
Uit onderzoek en interviews kwamen opvallende overeenkomsten naar boven.

  1. Natuurlijk Bewegen, dagelijks voldoende bewegen in de buitenlucht, bijvoorbeeld door in de tuin te werken of te wandelen naar je bestemming.
  2. Een doel voor ogen hebben, ook wel ikigai genoemd, een japanse wijze om het doel van je leven te ontdekken. Waar wil je elke dag voor wakker worden? Wat is je focus?
  3. Elke middag een dutje doen, of start de dag met mediteren, ook al is het maar heel even. Dit voorkomt of verminderd stress.
  4. 80% Regel. Niet teveel of jezelf vol eten, liever 80%. Veel natuurlijke producten, puur eten, verschillende soorten bonen en niet teveel vlees eten.
  5. Dagelijks een glas rode wijn. (in Italie drinken ze Cannonau wijn, deze bevat drie keer zoveel anti oxidanten)
  6. Familie en vrienden. Omring jezelf met mensen die je energie geven. Onderhoud je sociale leven. En geniet! Vermijd stress.

Op een lang, gezond en gelukkig leven! Salute!

Monique Schipperijn

Monique Schipperijn

Beweegcoach | Mindful run | Wandelcoach |

Monique is dé Beweegcoach van Deventer. Haar doel is om mensen zowel lichamelijk als geestelijk weer in balans te krijgen. Ze wil je graag laten ervaren wat bewegen in de buitenlucht met je doet door de unieke combinatie van hardlopen, wandelen, ademhaling, yoga en mindfulness.