fbpx

Herken je de volgende situatie?
Je gaat naar de supermarkt en je hebt je kinderen mee omdat er even niemand thuis is om bij de kinderen te blijven. Met lood in de schoenen omdat je al weet wat er gaat gebeuren. Je kids zien de supermarkt als een leuk uitje naar de speeltuin waar ze naar hartenlust door de gangpaden kunnen rennen en verstoppertje kunnen spelen tussen de rollen toiletpapier. Zucht. Hoe houd ik ze in het gareel. Achter het stuur begin je alvast met je waarschuwingen: “denk erom, niet rennen en niet schreeuwen want als je stout bent dan krijg je straks geen snoepje”. Met een opmerking als deze kan het echt alleen maar mis gaan in de winkel.

En weet je waarom?
Omdat je je kind juist opdracht geeft om te gaan rennen en schreeuwen! Vervolgens stel je voorwaarden aan het krijgen van een snoepje: als het lief is dan krijgt het een snoepje. Wanneer is het dan lief? En willen we niet dat onze kinderen zich altijd geliefd weten en geliefd voelen?

Gewenste gedrag door hele taal te gebruiken
Maar hoe zorg je er dan voor dat je kind als vanzelfsprekend het gewenste gedrag laat zien?
Dat doe je door hele taal te gebruiken. Dit betekent allereerst dat je op ooghoogte contact maakt je kind en het vervolgens de opdracht geeft bij jou te blijven, samen de boodschappen te doen. Hele taal betekent dus dat je niet zegt wat het niet mag maar dat je zegt wat het wel mag. Want wees eerlijk, als iemand je zegt dat iets niet mag dan bedenk je toch iets anders? En het kinderbrein is heel creatief! Veel duidelijker is het wanneer je je kind vertelt welk gedrag je graag ziet in positieve woorden. De woorden niet en nooit landen niet bij een kind. Zo kun je in plaats van niet loslaten zeggen; goed vasthouden en in plaats van niet rennen kun je zeggen: rustig lopen. Als we bovenstaande zin vertalen naar zoals een kind dit hoort dan wordt het: denk erom; ik wil dat je rent en schreeuwt en als je stout bent dan krijg je een snoepje. Je krijgt waarom je om vraagt maar niet wat je wenst.

En dan: “als je stout bent krijg je geen snoepje”. De meesten van ons zullen dit vroeger zelf vaak genoeg hebben gehoord maar is dit een positief motiverende opdracht? Ik denk van niet. Door stout te zijn gaat het over je identiteit en dat is nogal wat als deze niet goed is. Voor een kind is dit immens groot. Als het stout is, houd je dan nog wel van hem(haar)? Onzekerheid ligt op de loer. Kinderen trekken andere conclusies dan volwassenen. Kinderen kunnen nog niet redeneren zoals wij volwassenen dat kunnen. Zij trekken conclusies vanuit het hart en niet vanuit het hoofd en zijn niet altijd logisch voor de volwassene.

Belonen van gewenst en goed gedrag met een snoepje.
Willen we dit werkelijk zo doen? Blijkbaar willen we het juiste gedrag conditioneren door het te belonen met iets zoets. Maar is oprechte aandacht en liefde niet het beste snoepje wat je een kind kunnen geven? Onvoorwaardelijk? Zonder voorbehoud? Is dit niet waar je kind altijd recht op heeft? Natuurlijk willen we dat altijd en zonder voorbehoud geven maar dat lukt ons lang niet altijd omdat we dat zelf ook niet altijd zo hebben ervaren.

Wakker worden van je eigen ervaringen
Of je het nu wilt of niet: je eigen kindertijd, opvoeding, getrokken kinderconclusies en overtuigingen lopen met jou als ouder met je mee, elke dag, elke minuut, elke seconde. Zodra je in verwachting bent van je kind word je eigen innerlijk kind wakker en die heeft van alles te vertellen over jouw leven.

Onze kinderen laten ons zien, zonder voorbehoud, waar onze eigen overtuigingen, ervaringen en belemmeringen zitten omdat ze niet anders kunnen dan in gedrag laten zien wat ze (onbewust) bij ons ouders (volwassenen/leerkrachten) ervaren. En wakker worden is mooi, want je kind is bereid om deze elke dag vanuit onvoorwaardelijke liefde voor jou te laten zien. Door wakker te worden kun je veranderen. Door wakker te worden kun je (kind)overtuigingen omzetten naar liefdevolle conclusies over jezelf!

Hoe mooi is dat?
Dit is waar het Kindertolken over gaat. Onbewuste patronen en overtuigingen vertalen vanuit het gespiegelde gedrag van jouw kind. Door te kijken en luisteren naar het gedrag of ziekte of leerprestaties van je kind leer je de werkelijke boodschap te zien. Hierdoor herken je ook waar je eigen remming of belemmering nog zit.

 

Diane Stinissen

Diane Stinissen

Kindertolk | Medium therapeut | Energie wandelaar |

Diane Stinissen heeft haar praktijk in Oldenzaal, geeft consulten en organiseert energie wandelingen.

Ze werkt ook voor reguliere instellingen in de geestelijke gezondheidszorg waar ouders een kindertolk workshop wordt aangeboden.