fbpx
De septembermaand. Het einde van de zomerperiode en het begin van het najaar. Na een balansmoment tijdens de vakantieperiode, waar je in rust je dagelijkse leven vanuit een ander perspectief hebt bekeken, begin je vol goede moed aan de laatste maanden van het jaar. De agenda vult zich met allerlei afspraken en je zit weer volop in je werk. Maar er is iets wat niet goed voelt. Je denkt nog met enige weemoed terug aan je vakantie, waar je hebt besloten; na mijn vakantie ga ik het anders doen!

Vaste gewoontes en patronen
Eenmaal weer in je dagelijkse ritme, val je terug in je oude gedrag, je verantwoordelijkheidsgevoel komt om de hoek kijken en je gaat verder op de oude voet. Op zichzelf niet vreemd want wij mensen zijn gewoonte dieren en vallen terug op gewoontes en bepaalde patronen. Als we dit niet zouden doen, zou het ons veel energie kosten.

Grens tussen werk en privé vervaagt
Daarnaast vervaagt de grens tussen werk en privé in onze 24-uurs maatschappij en hiermee vervaagt ook ons inzicht in waar onze energie naartoe gaat. En nog belangrijker waar we energie van krijgen! Dat privé en werk door elkaar lopen, heeft voordelen maar als de grenzen vervagen, kan het ook nadelig uitpakken. Wil je altijd en overal bereikbaar zijn? Wanneer is je werk af, wetende dat je de mogelijkheid hebt om ’s avonds nog een aantal uren door te werken? Waar stel jij jouw grens?

Waar denk jij met weemoed aan terug?
Ga eens terug naar de momenten tijdens je vakantie dat jij je prettig voelde. Wat waren de ontspanningsmomenten voor jezelf? Wat deed je toen, waar kreeg je energie van? Hoe vaak hoor ik mensen niet zeggen: ‘Tijdens mijn vakantie vind ik het heerlijk om te lezen maar wanneer ik thuis ben, komt het er niet meer van. Even niets doen, tijd voor mezelf, uurtje wandelen. Ach, daar heb ik als ik werk toch geen tijd voor.’ Maar is dit ook zo?

Wat doe jij voor jezelf?
Waarschijnlijk weet je wel dat dit niet zo is maar vind je het lastig om hier prioriteit aan te geven. Wanneer jij je weer laat leiden door de waan van de dag, komt je voornemen om iets voor jezelf te doen vaak onderaan het lijstje te staan (als het al niet van je lijstje wordt geschrapt). Geef prioriteit aan jezelf!

Plan duidelijke momenten in voor jezelf. Ruimte in je agenda voor activiteiten waardoor jij je goed voelt. Dit is voor iedereen anders dus kijk hierbij wat heb jij nodig, waar heb jij behoefte aan. Dit mag dus ook tijd zijn om niets te mogen doen, denk eens terug aan je vakantie. Plan deze momenten in voor jezelf!

Begin met kleine stapjes, wat is makkelijk in te passen in jouw dagelijkse leven. Dan is de kans dat het je lukt, groter. Dit geeft een goed gevoel en motiveert je om hiermee verder te gaan. Maak het makkelijk voor jezelf!

Vakantiegevoel vasthouden? Maak ook de weken na je vakantie bewust tijd voor échte ontspanning, maak je vrije tijd dus ook écht vrij!

Astrid Onijs

Astrid Onijs

Trainer & Coach | Duurzame inzetbaarheid |Mentale vitaliteit

De expertise van Astrid is mentale vitaliteit op de werkvloer.

Ze is ervan overtuigd dat vitaliteit ‘in je hoofd’ begint. Het begint bij jezelf. Bij het zélf bewust maken van gezonde keuzes.