Ik kwam laatst een oude bekende tegen. Hij en ik zaten samen op school. Na wat ouwe koeien kwam het onderwerp ‘wat doe jij voor de kost’ aan de orde. Dat soort gesprekken. Je kent ze wel.

Zweverig
Toen ik vertelde dat ik mindfulnesstrainer ben, trok hij een nogal verbaasd gezicht. Meteen gevolgd door een: ‘JIJ? Goh ik had nooit gedacht dat jij van de zwevelarij was, hahaha! Heb jij je bezem buiten staan dan, hahaha!’ Ik lachte vriendelijk mee. Als een boer met kiespijn dan want ondertussen stond mijn bewijsdrangerige ego te springen. Klaar om met gelijke munt terug te betalen met spot on teksten zoals; ‘zal ik jou eens lekker spiritueel een klap van mijn bezem verkopen dan? Eens kijken hoe zweverig dat voelt.’ De balans van de nuance vinden tussen; als een mak schaap meegaan of 180 graden ertegen in, is soms nog een ontwikkelpuntje voor mij zeg maar.

Hoofd leeg maken
Het was goed dat ik mijn ego in het vizier had en een aai over de bol kon geven want mijn oude schoolgenoot vervolgde op een serieuzere toon met twee vragen:
‘Nou ja, ik hoor nog weleens wat over mediteren en zo en dat dat dan helpt om meer in het moment te zijn. Kan ik wel gebruiken. Ben namelijk erg druk op het werk. Kwartaalstress, snap je? Beetje kort lontje. Vinden ze thuis niet zo leuk nee. Ik sta dan gewoon 24/7 aan en leef op adrenaline dan, ook wel lekker hoor, maar ik slaap er slecht op, hahaha! Dus heb je nog even wat tools die ik kan gebruiken om gedurende dag even af te schakelen, weg van alles en mijn hoofd leeg te maken?’ vraag1.
‘Is sowieso handig denk ik om meer in het hier nu te leven. Dat lukt toch met mediteren?’ vraag 2?
‘Of heb je misschien wat ontspanningsoefeningen voor me zodat ik het piekeren kan overslaan en gewoon in slaap val?’ bonusvraag

Zweven in de kosmos
Vraag 1 Heb je tips om gedurende de dag even af te schakelen, weg van alles en even het hoofd leeg te maken?
En dus is dit wellicht het hardnekkigste misverstand over mindfulness. Dat je op zoek gaat naar het hier en nu. Dat je dan eerst een potje door de kosmos zweeft op je kussen. En dan met je geest uit de werkelijkheid terugtrekt in een soort van fantasiewereld. Vluchten in een mysterieus hier en nu. Liefst vergezelt met wollige diepzinnigheden. Sommige mensen vinden dat leuk. Niks mis mee. Het heeft alleen he-le-maal niets, noppes, nada iets met mindfulness te maken. Ik heb hem geadviseerd om gedurende de dag even minimaal twee keer even ergens ongestoord te gaan zitten, ogen dicht en gedurende een paar minuten de ademhaling te volgen. En als die paar minuten per dag niet lukt; drie bewuste ademhalingen is al een meditatie.

Het mythische hier en nu
Vraag 2 Hoe kom ik vaker of beter in het hier en nu?
Antwoord; het is altijd hier en nu. Dus de vraag is niet of je in het hier en nu bent maar hoe. Want er is maar één ogenblik, één plek waar je denkt en voelt, verdriet kunt hebben, geluk ervaart of je zorgen kunt maken en dat is hier en nu. Onze gedachten, prettig of onprettig, gaan vaak over het ‘daar en dan’. Het daar en dan gaat over het verleden en over de toekomst. En daar kun je niks veranderen. Hoe ga je, in het hier en nu, met deze gedachten, gevoelens en emoties om? Daar gaat het dan over.

Ontspannen
Bonusvraag
Heb je nog wat ontspanningsoefeningen zodat ik s’avonds in slaap val?
‘Even goede vrienden maar mindfulness is niet ‘even ontspannen’. Google is je beste vriend hier. Tik maar eens ‘ontspanningsoefeningen’ in. Geeft meer dan 100 hits en legio aan oplossingen.’ Had ik moeten antwoorden. Heb ik niet gedaan. Ik heb hem een aantal van mijn oefeningen gegeven en gezegd; ‘doe de bodyscan maar. Laat me weten hoe het gaat. Of je makkelijker in slaap valt. En…’ Dan wordt zijn aandacht weggekaapt door een hoge, schreeuwerige beltoon. Met een verstrakte blik gericht op zijn telefoon kapt hij het gesprek abrupt af: ‘Oh deze moet ik echt even nemen, is m’n werk. Maar bedankt hè? Stuur me anders nog even de link met jouw audio oefeningen. Top om je weer te hebben gesproken, ga je uitnodigen op LinkedIN, zou het leuk vinden om contact te houden.’

Hij was al weg
Ik had hem nog willen zeggen: En als alles je toch teveel wordt; het rennen van hot naar her, de stress van het presteren, het denken te moeten voldoen aan alle wensen en eisen; trap dan op de rem. Doe iets voordat jouw to do lijstje belangrijker wordt dan hetgeen waar het echt over gaat. Dat alles wat plezierig zou moeten zijn, een opgave wordt. Stop dan met rennen voordat je door het leven onderuit wordt gehaald. Er bestaat een andere manier die je een andere perspectieven geeft. Ruimer, meer geconnect met alles om je heen en toch dichterbij jezelf. En waarschijnlijk is dat ook leuker en fijner voor je omgeving, voor thuis en collega’s. Het is geen quick fix. Eigenlijk helemaal geen fix. Meer een andere kwaliteit van leven. Dat je hoofd niet meer alle kanten opgaat en dat je misschien wel beter weloverwogen keuzes kunt maken.

Maar ja, hij was al weg. Weg om door te gaan met rennen. Stond ik daar met mijn parate kennis en mijn goedbedoelde advies. Op dat moment zongen de vriendelijke woorden van mijn opleider door mijn hoofd: ‘Niet alles is voor iedereen op zomaar ieder moment, Birgit. Herken wanneer je je laat meeslepen in iemand anders zijn verhaal en onthoud dan: ‘Not my circus, not my monkeys.’ Niet helemaal gelukt deze keer.

 

Birgit Weustink

Birgit Weustink

Mindfulnesstrainer | Oprichter Dochters van Twente |

Birgit is mindfulnesstrainer (cat 1) en leidt MBSR groepstrainingen.

Haar doel is om de Oosterse wijsheid dichterbij te brengen voor iedereen die op zoek is naar balans en meer energie in het leven.