Wist je dat er verschillende manieren zijn om je lichaam te voeden? Denk aan dansen, alles waar je naar kijkt, leest en luistert en natuurlijk voeding wat je tot je neemt. Vandaag wil ik je meer vertellen over ‘holistisch met lichaam en geest bezig zijn’, waarbij ik een paar vormen van voeding onder de loep neem. Je krijgt tips om bewuster om te gaan met je lichaam én twee inspirerende boekentips.

Eten en drinken
Iets wat we twee, drie, vier of meerdere keren per dag doen – eten en drinken – heeft hoe dan ook invloed op hoe je je voelt. Het bepaalt de mate van energie die je ervaart op een dag en het kan zelfs – mits je het op de juiste manier inzet – preventief tegen klachten en ziekten werken. Wat belangrijk is om hierin te begrijpen is dat elk lichaam uniek is. Natuurlijk zijn er wel voedingsmiddelen die voor niemand goed zijn, zoals koekjes, frisdrank en snoepen, maar over het algemeen is het heel persoonlijk hoe iemands lichaam werkt. Daarom geloof ik alleen maar in een persoonlijk advies en niet in algemene adviezen. Om te ontdekken wat wel en niet bij jouw lichaam past kun je een dagboekje bijhouden. Vind je het leuk om deze te ontvangen ga dan naar mijn website, stuur een mailtje en ik stuur je er gratis één toe! https://www.youngworkshops.nl/contact/

Dansen en beweging in het algemeen
Van kleins af aan dans ik al. Beweging is altijd heel erg belangrijk voor mij geweest en ik zie dat dit bij anderen ook helpt om plezier in het bewegen te krijgen. Als je iets doet wat je plezier geeft dan behaal je altijd een positief resultaat. Dus als je naar een sportschool gaat omdat het ‘moet’ dan zal je stresslevel hoger uitvallen dan wanneer je een sport beoefent waar je ‘zin’ in hebt en wat niet voelt als moeten. Iets moeten veroorzaakt vaak een mentale blokkade die je bewust of onbewust ervaart. Daarbij is het ook belangrijk om te weten dat wanneer we geen zin hebben om te bewegen het een signaal is van het lichaam dat er iets aan de hand is. Van nature willen we bewegen, dat is tenslotte iets wat we altijd gedaan hebben. Kies jij er toch voor om te blijven zitten op de bank omdat je heel erg moe bent dan kan het interessant zijn om te onderzoeken wáár je energie naartoe gaat. Misschien is er iets in je lichaam wat energie vraagt zoals een wond, brandstof tekort of omdat je immuunsysteem constant aanstaat doordat je dingen eet/drinkt die niet goed bij jouw lichaam passen. **Je immuunsysteem dient alleen ‘s avonds volledig actief te zijn zodat je in je slaap kunt herstellen, vandaar dat je je ‘s avonds zieker voelt dan overdag.

Televisie kijken, boeken lezen en naar de radio luisteren
Iets wat ik mijzelf probeer aan te leren is dat ik niet meteen vanuit de slaap mijn telefoon aanzet. Het is erg belangrijk om minimaal 1 a 2 uur na ontwaken aan jezelf te besteden en niet aan externe informatiebronnen. Je staat letterlijk open na de nacht dus alles wat je tot je neemt kan je gedrag en daarmee ook de dag beïnvloeden. Dus nieuws, social media, whatsapp enz. kun je beter even laten voor wat het is en jezelf eerst voeden met een lekkere douche, mediteren, yoga, voedzame eerste maaltijd van de dag of een wandeling in de buitenlucht. Je kunt je voorstellen dat wanneer je direct het nieuws kijkt dat dit je misschien wel verdrietig, angstig of kwaad kan maken. Deze gevoelens neem je dan vaak mee de rest van de dag. Dat is zonde. Voed jezelf dus met fijne bronnen…

Holistisch met lichaam en geest bezig zijn, wil zeggen dat ik kijk naar de mens in zijn totaliteit. Alles in het lichaam – en daarbuiten – werkt namelijk samen.
Als mens besta je uit verschillende lagen, namelijk: fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel. Als je lichaam signalen geeft dat er iets niet pluis is dan vraagt dat soms om een diepere kijk naar binnen.

Bewustwording is daarbij belangrijk. ‘Bewust-worden van jezelf’. Door bij jezelf in te checken kun je de volgende vragen stellen:

  • Wat voel je
  • Welke emoties draag je bij je?
  • Wat doe je en hoe ervaar je de wereld om je heen?
  • Blijf je rustig of raak je snel gestrest?

We mogen weer bewust leren luisteren, voelen en handelen naar de signalen van lichaam en geest. Twee mooie boekentips wat ik wil meegeven zijn:

Oerslank, waarom zij wel en ik niet

De sleutel tot zelfbevrijding

Jessica Young

Jessica Young

Voedingsdeskundige| Epigenetisch therapeut | Lifestyle coach |

Jessica heeft een grote passie voor lekker en voedzaam eten.

Jaren geleden werd ze zich bewust van de link tussen voeding en het lichaam. Door onder andere Epigenetica heeft zij ervaren hoe groot het zelf genezend vermogen van het lichaam is.