Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats.
Ik heb ongelofelijke haast.
Opzij, opzij, opzij, want ik ben haast te laat.
Ik heb maar een paar minuten tijd.

Ik moet rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan.
Ik kan nu niet blijven, ik kan nu niet langer blijven staan.

(Herman van Veen)

We draven maar door, we rennen blind achter onze doelen aan en laten ons soms opjutten. We moeten zoveel. Geld verdienen, naar ons werk, eten koken, naar de sport, onze familie en vrienden tevreden houden, geliefd zijn en ook nog eens gelukkig zijn en genieten. Het is dagelijks een race tegen de klok en er lijkt elke dag weer meer bij te komen. We verliezen onszelf vaak hierbij. Herkenbaar?

Hoe kom jij gedurende de dag op adem?
Een manier voor mij om op adem te komen is wandelen en hardlopen. Een andere manier is een ademruimte innemen. Waar je ook bent en wat je ook doet we hebben onze adem altijd bij ons en het is dus een makkelijke manier om onze aandacht naar het hier en nu te brengen. En dus als je even uit de drukte van alledag wilt komen.

Voordat ik aan mindfulness begon was ik me eigenlijk nooit zo bewust van mijn ademhaling. Behalve als ik intensief had gesport of een verstopte neus had, dan kreeg de adem mijn aandacht. Maar tegenwoordig ben ik me erg bewust van mijn ademhaling. Ik adem dan ook gedurende de dag een aantal keren even bewust om in het moment te blijven of te komen.

Je kunt de ademhaling ook gebruiken voor:

  • Wanneer je in een hectische situatie terecht komt
  • Je piekerende gedachten hebt
  • Je ergens druk over maakt
  • Je je verveelt
  • Je ergens pijn hebt in je lichaam
  • Je ergens zenuwachtig voor bent
  • Je verdriet hebt

Hoe zie je dat voor je?
Probeer eens op verschillende momenten op de dag bewust van je ademhaling te zijn. Volg je ademhaling. Waar voel je je ademhaling? In je borst, je flanken of je buik? Er is geen goed of fout en wees niet streng voor jezelf. Het is jouw eigen ademhaling. En jouw eigen ademhaling is uniek.

Mindfulness leert je te leven met meer aandacht. Je meer bewust van wat er allemaal om je heen en in jezelf gebeurt. Ook om beter om te gaan met de drukte, hectiek en moeilijke zaken in je leven. Mindfulness laat je krachtiger in je leven staan en ook meer te genieten van de mooie dingen. Wie kan dit niet gebruiken?

In september start ik weer een 8-weekse mindfulness training. Voor meer vrijblijvende informatie zoek contact met me.

Maaike Grönefeld

Maaike Grönefeld

Mindfulnesstrainer | ACT

Maaike is Mindfulnesstrainer en volgt een opleiding tot ACT therapeute.

Haar doel is om mensen te begeleiden die het verlangen hebben om meer voluit te leven.