Naast lichamelijke en mentale inspanning is het heerlijk en essentieel om ook te ontspannen. Dit kun je op vele manieren doen. Sommige mensen gaan sporten/bewegen, anderen lezen liever een boek of luisteren naar muziek, gaan dansen, zingen, creatief aan de slag of zoeken vrienden en familie op om samen iet te ondernemen/ eten en drinken. Kortom vele mogelijkheden om jezelf te ontspannen en te genieten.

Yoga

Voor mij is, naast wandelen, yoga een heerlijke bezigheid waar ik blij en rustig van word. Een weldaad voor je lichaam en geest. En het mooie is dat yoga er in veel varianten is zodat je kunt variëren.
Van heel rustig tot heel actief. Yin en yang. Het is meer dan alleen lichaamshoudingen ook wel asana’s genoemd. Het woord yoga betekent “ verbinden”. Verbinden van lichaam en geest en dat doe je met de adem. Yoga verbindt je adem, de houdingen en meditatie waardoor je bewuster naar je lichaam gaat luisteren en ook voelen. Door je te focussen op je eigen adem kun je rust in je lichaam creëren. Je hoofd leegmaken, lichaamsspanning op laten lossen en weg laten vloeien. Hierbij smelt je als het ware. 
Als je het vaker beoefent krijg je meer energie, flexibiliteit, kracht en balans, minder stress, het kan je van rug, nek en schouderklachten verlossen en je slaap bevorderen. Kortom het zorgt voor volledige ontspanning en welzijn.

Restorative yoga
Ik heb gisteren een workshop “restorative yoga” voor yogadocenten van Diana van der Gaast bijgewoond die ze verzorgde bij het ZENtrum in Aadorp. Daar zijn deze lessen erg populair en worden bezocht door mannen en vrouwen van jong tot belegen. 
Restorative yoga wordt ook wel herstel yoga genoemd. Het is een yogavorm waarbij je jezelf totaal niet hoeft in te spannen, heeeeeeel relaxed. Je maakt gebruik van veel kussens en dekens waarmee je je lichaam ondersteunt in liggende, zittende en hangende posities. Als je goed en comfortabel in de juiste positie bent sluit je de ogen en focus je jezelf op je eigen adem. Dit doe je 15 minuten per houding en je geeft je volledig over aan de zwaartekracht. Je schakelt van de doe- naar de zijn-stand.


Adem

Door alle kussens en dekens voelt het heel zacht, warm en behaaglijk. De focus op je adem zorgt voor diepe ontspanning en rust. Het is een yogavorm die ook heel geschikt is vrouwen met menstruatie- of overgangsklachten of wanneer je herstelt van een ziekte of blessure en wanneer je behoefte hebt aan zachtheid en ontspanning. 
Diana vertelde dat ze zelf jaren last van een “frozen shoulder” heeft gehad. Een langdurige en zeer pijnlijke blessure. Fysiotherapie hielp haar hierbij niet voldoende en tijdens een vakantie op Bali in 2012 heeft ze kennisgemaakt met Restorative yoga. Door het regelmatig beoefenen van deze zachte yogavorm zijn haar klachten uiteindelijk verdwenen. In Nederland werd deze yoga nog niet beoefend en Diana heeft zich hier verder in verdiept en mede door haar positieve ervaringen heeft ze deze vorm in Nederland geïntroduceerd. Ik heb genoten van de workshop en gun iedereen deze zelfzorg en rust. 
Juist nu in corona tijd is het belangrijk om goed voor jezelf en je naasten te zorgen. Je weerstand te verhogen en je lichaam te verwennen met rust, ontspanning en gezonde voeding.

Wil je hier meer over weten en ben je op zoek naar begeleiding? Neem dan contact met me op. Ik help je graag

Miranda Molendijk

Miranda Molendijk

Wandelcoach | Leefstijl & Vitaliteit | Coach bij kanker | Yogadocent

 

Ik coach mensen om weer energieker te worden en hun eigen kracht te (her)ontdekken. Hierbij maak ik gebruik van de natuur in Twente en ontvang je graag op diverse mooie wandel locaties in deze prachtige streek.