“Wil je perfect zijn of wil je mens zijn?” Wat is jouw antwoord op deze vraag?  Als we van onszelf verlangen om perfect zijn, hebben we een zwaar leven dat weinig voldoening kent. We leren juist van onze ‘fouten’, van de momenten waarin het juist niet perfect gaat.

Misschien herken je dat wel, je wilt het allemaal goed doen, heel gecontroleerd zonder te veel tegenslag. Ik weet als hooggevoelig persoon dat perfectionisme voor mij een valkuil is. Door het altijd goed te willen doen en door het stellen van hoge eisen kan er al snel overprikkeling en vermoeidheid ontstaan. Ook ik trap nog wel eens in deze valkuil. Maar voor wie zijn we eigenlijk zo perfectionistisch? Zouden we niet meer op onze eigen grenzen moeten letten en er niet meer hollend aan voorbijgaan?

Wat is perfectionisme nu eigenlijk? Het komt erop neer dat je naar perfectie streeft. Synoniemen zijn onder andere nauwgezet, foutloos, vlekkeloos, ideaal. Veel hooggevoelige mensen zullen deze eigenschap herkennen. Zij hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en daardoor last van de valkuilen die bij perfectionisme horen.

Rustig aan en snel een beetje
Laat die teugels maar vieren… Ik begrijp dat dit een moeilijke opgave kan zijn. Maar je doet het goed genoeg en het is tijd om ook goed voor jezelf te zijn. Voor zowel je omgeving als voor jou kan het geen kwaad als je af en toe eens achterover leunt. En kijk dan eens wat er gebeurt. En ik zal je vertellen, waarschijnlijk draait de wereld gewoon door! En loopt niet alles in het honderd en is iedereen content met de situatie. Misschien niet zo ‘perfect’ als je het wellicht zelf zou willen, maar daar zit nu juist het grote geheim verstopt! ‘Goed is goed genoeg’!

Perfect door imperfectie
Laten we de lat wat lager leggen en mild zijn voor onszelf! Luister goed naar jezelf en blijf daarbij. Je zult zien als je dit meer gaat doen dat je verandering voelt. Het brengt je meer in het hier-en-nu en dat geeft rust en energie. Accepteer de realiteit en wees dankbaar voor wat er wél is. Jij bent geboren om écht te zijn, niet om perfect te zijn. We zijn mensen en daardoor imperfect. Acceptatie geeft rust, doordat je niet meer piekert over het verleden en de toekomst.

Alles wat je aandacht geeft groeit!
Dus geef veel aandacht aan al het moois op je pad, aan al het moois in je alledaagse beslommeringen. Als je wandelt, gebruik je zintuigen voor alles wat de natuur te bieden heeft. Eet je maaltijden bewust, geniet van de smaken en geuren op je bord. Je hebt zeker niet altijd invloed op dingen die in je leven gebeuren, maar je hebt wél invloed op jouw gedachten en emoties en hoe je ermee omgaat.

Waar word jij blij van?
Een belangrijke vraag om jezelf regelmatig te stellen! Het kunnen misschien ‘kleine’ dingen lijken, zoals de zon, een wandeling met de hond, een glimlach van iemand… Dankbaarheid helpt relativeren en laat je meer in het hier-en-nu zijn. Probeer om iedere dag drie positieve dingen van de dag te benoemen. Vier wat goed is gegaan!

En heel belangrijk: LACH! (Glim)lachen zorgt voor een positief signaal naar je hersenen en daarmee komt het stofje endorfine vrij. Ook wel het gelukshormoon genoemd. Dus lach elke dag! Bekijk de dingen die je leuk vindt, zoek mensen op waar je blij van wordt, lach wanneer je mensen begroet of tegenkomt. Een lach is gratis, maar zo veel waard!

Marieke Koehorst-Busscher

Marieke Koehorst-Busscher

Hooggevoeligheidscoach | Pedagogisch hulpverlener | ACT therapeut

Marieke werkt al vele jaren met plezier in de kinderopvang. Ze is opgeleid als Sociaal Pedagogisch Hulpverlener en is gespecialiseerd in de ontwikkeling en het gedrag van kinderen.

Om te blijven ontwikkelen in persoonlijkheid en om haar intuitieve kwaliteiten te verstevigen is ze gecertificeerd Hooggevoeligheidscoach en is heeft ze de Intensieve Training Mediumschap gevolgd en afgerond.