Bovenstaande foto is tijdens de meditatie gemaakt en geblurd vanwege privacy.

Op verjaardagen vraagt men mij regelmatig wat Mindfulness nu eigenlijk is. Als ik dan het woord mediteren noem krijg ik vaak de vraag of dat lange zitten, al dan niet met gekruiste benen nou wel goed is voor de mens. En waarom je de vingers tegen elkaar moet doen.
In mijn enthousiasme vertel ik dan dat een 8- weekse training Mindfulness veel meer inhoud dan alleen het zitten, ik leg dan uit dat je gedachten en je gevoelens kan observeren. Vingers tegen elkaar hoeft niet, de bedoeling is eigenlijk dat je lichaam zoveel mogelijk ontspant, zodat je goed kan opmerken wat er in je om gaat.
De één vraagt geïnteresseerd door, de ander haakt al snel af met de opmerking, ‘ach daar heb toch ik geen verstand van, dus laat maar’. Of weer een ander vraagt ‘wat moet dat wel niet kosten’ en of ik daar wel van kan leven, want een vaste baan is toch veel veiliger. En dat laatste is natuurlijk niet onlogisch.

De sprong in het diepe
Ik heb 20 jaar als lerares Duits in het voortgezet onderwijs gewerkt. Een prachtige baan waarbij je, als iemand die graag anderen helpt, goed aan z’n trekken komt. Er is genoeg te doen in het onderwijs aan begeleiding. Maar de klassen werden alsmaar groter en daarbij de druk hoger. Ik heb veel onderwijsveranderingen in die 20 jaar voorbij zien komen en heb ook veel collega’s zien komen en gaan. Ook ikzelf heb op een gegeven moment afscheid moeten nemen, omdat ik de druk samen met een wankel privéleven niet meer aankon.
Ik heb een beste zoektocht gehad en kwam daardoor in aanraking met Mindfulness. Een wereld ging voor mij open en ik wilde daar meer van weten en ben dus in Amsterdam de trainersopleiding gaan doen.
Maar het gevoel om leerlingen te helpen bleef hangen. Mindfulness aan deze doelgroep geven leek me van begin af aan al geweldig.

Terug op het oude nest
Een oud-collega vroeg mij op een gegeven moment of ik een Workshop van 3 lessen in het kader van sportoriëntatie wilde geven aan examenleerlingen. Ik hoefde er geen moment over na te denken. Geweldig! En heb meteen ja gezegd. Maar hoe krijg je een groep pubers stil aan het mediteren? Hier heb ik goed over na moeten denken en me afgevraagd wat hebben ze nodig?
Ten eerste een luisterend oor, ten tweede geen type sarong en knotje (niets mis met het stereotype overigens) met een lijzige stem. Iemand die kan enthousiasmeren en uitleg geven die bij hun leeftijd past.
We hebben geoefend om even te stoppen met doorgaan en met vriendelijke aandacht aanwezig te zijn in het moment. Ook met het opmerken en ervaren van hun binnenwereld, zoals gedachten en gevoelens. Maar alles op een speelse onderzoekende manier.

Vertrouwen en dankbaarheid
En aan het eind van de 3e les had ik ze zover dat ze zoveel vertrouwen hadden dat ze op de tafel een kwartier de bodyscan hebben gedaan zonder het stom te vinden en te lachen en op een respectvolle manier. Naderhand kreeg ik alleen maar lof, zelfs een moeder die mij mailde dat haar dochter zo enthousiast thuis was gekomen dat ze de training ook graag zelf wilde doen. Ook leerlingen die geen keuze hadden en deze workshop gedwongen moesten doen bedankten mij en vonden het zelfs jammer dat het niet wat langer duurde. Zo zie je maar weer, pubers kun je echt wel stil en rustig krijgen.

Meer balans en plezier
Positieve effecten van mindfulness voor kinderen en jongeren zijn: jezelf beter kennen, meer zelfvertrouwen, rust in je hoofd en je lijf ontwikkelen. Het herkennen van en om kunnen gaan met (lastige) gevoelens en gedachten. Een betere concentratie, vriendelijkheid en verdraagzaamheid. En vooral meer balans en plezier. Hier zijn speciale programma’s voor.

Wat mij betreft voor herhaling vatbaar!

Yvonne Ouderkerk

Yvonne Ouderkerk

Mindfulnesstrainer | Lifestylecoach | Docent Duits

Dochter van Twente sinds 1971. Opgeleid tot lerares Duits, werkzaam geweest in het voortgezet onderwijs H/VWO/ Gymnasium.

Yvonne is ook opgeleid als Mindfulnesstrainer en heeft sinds februari 2018 een eigen Mindfulness en coaching- praktijk in Almelo. Verder is ze begonnen met de opleiding tot integraal leefstijlcoach.