Laatst was er veel ophef over melatonine. Melatonine wordt makkelijk gebruikt door mensen met slaapproblemen. Het is een lichaamseigen stof, dus baat het niet dan schaadt het niet. Maar is dat nu wel zo?

Zelf ben ik van mening dat het altijd goed is om te kijken naar waarom je lichaam onvoldoende melatonine aanmaakt. Ook omdat ik mijzelf de vraag stel: als ik mijn lichaam van meer melatonine voorzie, gaat mijn systeem het dan niet minder aanmaken? In ieder geval is er geen interne prikkel meer om melatonine aan te maken, toch?

Concept Yin en Yang
Vanuit Chinees optiek kunnen we niet anders dan het concept yin en yang beter te bekijken als we de slaap willen begrijpen. Alles in het leven bestaat uit yin en yang. Het is een universeel principe dat beweging, transformatie en ritme bepaald wordt door twee uitersten. Niets is enkel yin, of enkel yang. We kunnen enkel de nacht ervaren als er ook dag is en andersom.

Dag en nacht
De nacht treedt in en is optimaal als de maan hoog aan de hemel staat. De dag heeft het hoogtepunt als de zon zijn hoogste punt bereikt. Dit is nooit een statisch gegeven, maar telkens in beweging. We bewegen bijvoorbeeld naar de nacht toe of van de nacht af. Yang neemt toe, yin daalt. Yin neemt toe en yang daalt. Als deze uitersten niet bestaan dan is er geen beweging, geen transformatie enkel een statische norm. De nacht kan dus niet bestaan zonder de dag.

Zo buiten, zo binnen
In de nacht daalt het yang in het yin. De oude klassiekers schrijven hierover dat ons yang overdag aan de buitenkant circuleert. Dat moet ook! We openen de ogen en vertrouwen op ons zicht, onze spieren moeten gevoed worden om op te staan en naar ons werk te gaan. ’s Nachts daalt het yang in ons interne lichaam, waar het voedt en regenereert. We rusten, onze zintuigen zijn niet actief en we komen bij van de dag. Als dit ritme verstoord wordt kunnen slaapproblemen en insomnia ontstaan.

Verstoord ritme
Er zijn tal van oorzaken te noemen die dit dag en nacht ritme kunnen verstoren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ons yang niet daalt in ons lichaam omdat er externe oorzaken meespelen, zoals verkoudheid of problemen met de weerstand. Misschien is er obstructie aan de binnenkant. Bijproducten van de spijsvertering die zorgen voor vertraging, waardoor yange energie niet goed kan dalen. De oorzaken hiervan zijn te vinden in een ongezond eetpatroon. Hierdoor worden niet alle voedingsstoffen goed omgezet, wat overblijft voedt niet, bevindt zich niet op de juiste plekken in het lichaam en heeft een negatief effect op de circulatie.

Maar ook tekorten in andere yinne basissubstanties kunnen zorgen dat het yang niet wordt vastgehouden. Dit yang stijgt is ongebonden en verstoort de nachtrust. We kunnen ons bijvoorbeeld onrustig voelen, last hebben van opvliegers of nachtzweten. Absoluut welbekende klachten voor veel vrouwen in de overgang.

Zorgen, piekeren, stress het zijn allemaal factoren waar we ’s nachts van wakker kunnen liggen. Met acupunctuur en kruiden is er voldoende aan te doen. We kunnen helpen de normale balans te herstellen en er zijn natuurlijke kruiden die kunnen helpen om de slaap te vatten en/of stress of nachtzweten aan te pakken.

Acupunctuur om energie te reguleren
In de praktijk pleit ik wel voor het gezamenlijk zoeken naar de oorzaak en niet enkel symptomen aan te pakken. We brengen de hoofdklacht in beeld en kijken welke patronen de klacht veroorzaken. Dit doen we tijdens een vraaggesprek. Deze informatie wordt gezamenlijk met pols- en tongdiagnostiek gedifferentieerd door analyse. Uiteindelijk stellen we een diagnose en een behandelplan op.

Acupunctuur kan goed ingezet worden om de energie te reguleren. Met kruiden kunnen we ontspannen en kalmeren maar ook het lichaam prikkelen om bepaalde functies goed op te pakken om zodoende het dag- nachtritme te herstellen.

Wat kun je zelf doen voor een fijne nachtrust?

Je lichaam houdt van ritme. Probeer dezelfde tijden naar bed te gaan.
Doe alle apparaten zoals tv en mobiel aan de kant, dim het licht en laat je ogen vast wennen aan de nacht.
Eet niet te laat en niet te veel voor het slapen gaan.
Geef piekeren geen kans, doe bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen.
Drink niet teveel koffie en/of thee in de avond.
Kijk uit met alcohol.
Merel Somer

Merel Somer

Acupuncturiste | Tuina massagetherapeute

De expertise van Merel is de Chinese Geneeswijze

Inspirerende leraren maakte dat Merel vanaf 2006 geraakt werd door Chinese Geneeswijze en Tuina-massage in het bijzonder.

Er wordt binnen deze geneeswijze ook gekeken naar de mens als totaal in relatie tot zijn omgeving. Deze holistische kijk samen met de natuurlijke behandelvormen maakt Chinese geneeswijze uniek.