Over antioxidanten gesproken
We willen allemaal graag een gezond lichaam. Soms is ongezond zijn natuurlijk niet erg maar over het algemeen willen we een lekker gevoel hebben over wat we binnen krijgen en dus ook wat je uiteindelijk met je mind en lichaam uitstraalt. Wat nu als je thee en/of kruiden drinkt? Wat stop je er dan in? Het antwoord: antioxidanten! Daar zit thee vol van. Hoe het allemaal precies in elkaar steekt? Lees dan vooral door!

Wat zijn antioxidanten?
Bij thee en kruiden hoor je vaak de term antioxidanten. Maar wat moeten we met deze term? Er is een behoefte aan opheldering. Bij deze… Antioxidanten. Waar denk je aan bij het begrip antioxidanten? Waarschijnlijk aan iets gezonds. Gelukkig ga ik nu niet het tegendeel bewijzen en zeggen dat het ongezond zou zijn. Nee, ik ga het bevestigen. Antioxidanten zijn namelijk onze beschermers tegen vrije radicalen in ons lichaam. Vrije radicalen zijn als ongewenste gasten. Er is geen uitnodiging verstuurd en toch komen ze op bezoek. Het zijn pestkoppen die onze cellen beschadigen. En hoe meer er op bezoek komen, des te meer gezonde cellen hun taken niet meer kunnen uitvoeren. Hierdoor wordt bijvoorbeeld je huid sneller ouder, kan er kanker worden ontwikkeld, is er sprake van aderverkalking en verliest je bindweefsel zijn soepelheid.

Vrije radicalen
Hoe zullen we deze relschoppers dan eindelijk eens aan gaan pakken? Dan moeten we hulptroepen inschakelen, genaamd antioxidanten. Het zijn moleculen die vrije radicalen neutraliseren. Door ze te neutraliseren voorkomen de antioxidanten dat er iets met de cellen gebeurd. De pestmodus bij de vrije radicalen wordt uitgezet. Dus laten we vooral een uitnodiging blijven sturen naar al die antioxidanten. Die kun je niet genoeg hebben op jouw levensfeestje!

Antioxidanten en thee
Antioxidanten zijn dus jouw “lijf”-strijders. Gelukkig dan maar dat ze in overvloed te verkrijgen zijn in de vorm van heerlijk eten, zoals fruit en groente. Of, we nemen een voorbeeld aan de Oosterse samenleving en halen onze antioxidanten uit een paar kopjes thee per dag. Theebladeren afkomstig van de theeplant Camellia sinensis bevatten namelijk een specifieke groep aan krachtige antioxidanten, flavonoïden. In alle theesoorten zitten antioxidanten. Vast staat wel dat er vanwege het verwerkingsproces in groene thee zeker tien keer meer zit dan in zwarte. Antioxidanten smaken bitter, daarom kan groene thee bitterder smaken dan zwarte, zeker als die gezet is met te heet water. Bittere stoffen laten makkelijker los bij hoge temperaturen. Bij groene thee bijvoorbeeld ondergaat het verse blad minder verandering dan bij bepaalde andere soorten, waardoor het uiteindelijk een grote hoeveelheid intacte antioxidanten bevat.

Of de antioxidanten in thee inderdaad ziektes voorkomen is lastig te bewijzen. Er is een heel mensenleven voor nodig om dat te testen. Pas dan kun je vaststellen of thee in constante vorm de verwachte effecten heeft gehad. En zelfs dan is het lastig, want heeft de testpersoon nog meer gegeten, gedronken, gedaan of juist gelaten in zijn leven? Er is dus geen bewijs en zonder bewijs mag je resultaten alleen aannames noemen, geen wetenschappelijke conclusies. Toch gebruiken Chinezen en Indiërs al duizenden jaren thee als medicijn. Ervaring is ook wat waard.

Bronvermelding: “THEE, de nuchtere neef van wijn” | 1e druk | Mariëlla Erkens, Theesommelier

Leonie Oude Nijhuis

Leonie Oude Nijhuis

Theesommelier | Huidtherapeut

Leoni heeft haar hart verpand aan thee.

Het is precies de reden waarom ze de tweejarige opleiding tot theesommelier heeft gevolgd en afgerond. Voor haar is thee een manier van ademen, een levensfilosofie, een verovering van smaak en gevoeligheid.