Ken je dat gevoel dat je geen zin hebt om te koken. Of misschien vind je koken niet zo leuk en zie je dit eerder als ‘moeten’. Ik ken dat gevoel zeker en voor die dagen heb ik dan ook wat handige tips om koken makkelijker te maken, zodat je er niet teveel over hoeft na te denken en dat het niet veel tijd kost. Plus op die manier grijp je niet zo snel meer naar pakjes en zakjes waar vaak belastende stoffen in zitten en je lichaam meer vullen dan daadwerkelijk voeden.

Tip 1.
Begin met het maken van een weekschema met gerechten die je wilt koken. Je hoeft je hier zeker niet aan te houden, echter, het geeft zeker rust en je koopt dan alleen de boodschappen die je nodig hebt. Doe dit voor ontbijt, lunch en diner. Tussendoortjes laat ik in dit blog achterwege, waarom vertel ik in een volgende blog.

Tip 2.
Maak een boodschappenlijstje en probeer te variëren met gerechten. Eet niet elke dag hetzelfde, op deze manier loop je namelijk veel vitaminen en mineralen mis. Door te variëren krijg je een mooi aanbod uit verschillende voeding. Extra budget tip; probeer maandelijks vast te stellen wat je aan boodschappen wilt uitgeven. Kies voor minder vlees en meer groente. En eet twee keer per week (vette) vis. Voor meer informatie over vis kun je kijken op: www.goedevis.nl . Een goed stukje vlees kun je hier vinden: https://www.slagerijvandergeer.nl/welkom-bij-slagerij-van-der-geer

Tip 3.
Ga met een gevulde maag naar de winkel. Dit kan ervoor zorgen dat je alleen producten koopt die je nodig hebt. Chips, koekjes en snoepjes laat je dan sneller staan.

Tip 4.
Lees tijdens het winkelen de etiketten. Bijvoorbeeld; Als suiker het eerste ingrediënt is op een verpakking, dan zit dit het meeste in het product. Probeer producten te kopen waar zo min mogelijk ingrediënten in zitten, want → hoe minder ingrediënten hoe verser. Niet alle E nummers zijn slecht, maar er zijn er wel een paar die je beter kunt vermijden. Als je twijfelt over een benaming van een E nummer dan kun je deze app installeren op je telefoon: E nummer vrij app.

Tip 5.
Eenmaal thuis aangekomen kun je verder aan de slag met voorbereiden. Pak een lekker kopje thee en doe je schort om; snijd alle groente in reepjes/blokjes en verpak deze in bakjes. Voorbereiden is het halve werk.

Tip 6.
Werk vooruit. Dit wilt zeggen, probeer voor meerdere dagen tegelijk te koken. De extra maaltijden kun je óf als lunch eten óf invriezen. Je kunt natuurlijk ook twee dagen achter elkaar hetzelfde als diner eten. Meer tips over invriezen en bewaren vind je hier: https://www.gezondheidsnet.nl/voeding/de-8-meestgestelde-vragen-over-invriezen

Jessica Young

Jessica Young

Voedingsdeskundige| Epigenetisch therapeut | Lifestyle coach |

Jessica heeft een grote passie voor lekker en voedzaam eten.

Jaren geleden werd ze zich bewust van de link tussen voeding en het lichaam. Door onder andere Epigenetica heeft zij ervaren hoe groot het zelf genezend vermogen van het lichaam is.