fbpx

Over geluk is al zoveel geschreven, vooral over hoe je meer geluk kunt ervaren in je leven, maar waar voel je het nu eigenlijk in je lijf?
Elke dag laat ik mijn hondje uit, een eeuwig vrolijke Shih tzu en als ik dan de vogels hoor fluiten en een mooie zonsopgang zie of de zonsondergang met een prachtige rode of soms gouden gloed kan ik me daarbij zo intens gelukzalig voelen. Als Mindfulness-trainer ben ik altijd nieuwsgierig wáar ik het dan in mijn lichaam voel en hóe voelt gelukzaligheid nu eigenlijk? Wat gebeurt er dan?

Wat is het feitelijk?
In feite is het niets anders dan een stofje die aangemaakt wordt door je hersenen, dopamine genaamd. Dopamine is een neurotransmitter en nodig om de hormonen adrenaline en noradrenaline aan te kunnen maken. Een stofje om je goed te kunnen voelen, een gevoel van gelukzaligheid. Dat is ook vaak de reden waarom mensen naar medicijnen en drugs grijpen om dat geluksstofje aan te kunnen maken.

Kun je dopamine zelf aanmaken?
Uitzonderingen daargelaten, maar zeker kan dat! Zowel lichamelijk als psychisch. Door te gaan sporten maak je meerdere stoffen aan waaronder dopamine. Ik zelf heb dat absoluut ervaren toen ik geopereerd werd aan mijn rug i.v.m. een hernia, mijn geluksgevoel was ver te zoeken. Nu voel je je nooit al te happy na een operatie natuurlijk, maar nu ik weer kan sporten is dat heerlijke gevoel ook weer terug, dus het werkt.

Ook kun je je voedingspatroon zodanig aanpassen dat je je letterlijk gelukkig kunt eten en dan bedoel ik niet het beloningseten met veel suikers, dat voelt even heerlijk, maar daarna zakt het redelijk snel weer weg. Voeding waar belangrijke stoffen in verwerkt zitten voor de aanmaak van dopamine zijn o.a. amandelen. Niet alleen goed voor de aanmaak van dopamine, maar goed voor je hele lijf. En pure chocolade van 70%, zonder toegevoegde suikers. Nu natuurlijk niet meteen een hele reep verorberen, maar een stukje van 20 gram per dag is voldoende. Eiwitten zijn heel erg belangrijk voor je lichaam, en speciaal voor de aanmaak van dopamine. Vette vis, als zalm en makreel. Bananen, appels en aardbeien dragen ook bij aan de productie van dopamine.

Mindfulness-training
Als je niet kunt sporten, kun je bijv. een Mindfulness-training gaan doen waarbij je bewustwording creëert. Je leert hoe je geluk voelt in je lijf en vooral waar je het kunt voelen. Door hier gericht naar op zoek te gaan kun je als een onderzoeker naar jezelf gaan kijken om het gevoel te leren herkennen, je schept daarmee ook een soort afstand, waar het bespeurbaar is. Bij mij is dat meestal ter hoogte van mijn buik, zo net boven de navel of in mijn borst, ik voel rust, soms tintelt mijn hele lijf, gezicht staat in een lachstand, ogen zijn ontspannen. Mijn gedachten zijn prettig en ik heb het gevoel alles aan te kunnen. Ik voel voelt me licht. Zowel in mijn hoofd als in mijn lichaam.

Als je dat van een afstandje kunt bekijken kun je het ook met onplezierige gevoelens, want is je weleens opgevallen dat je zowel het geluksgevoel als het ongeluksgevoel praktisch op dezelfde plek bespeurbaar is?

Hoe is dat voor jou? Sta vandaag en de rest van de week eens stil bij het geluksgevoel, waar kun jij hem bespeuren? Hoe voelt het letterlijk?

Als je hier geregeld mee oefent zal je op een gegeven moment in staat zijn het zelf op te kunnen roepen, zomaar. Heerlijk! Of schaf jezelf een eeuwig vrolijk hondje aan 😉

 

Yvonne Ouderkerk

Yvonne Ouderkerk

Mindfulnesstrainer | Lifestylecoach | Docent Duits

Dochter van Twente sinds 1971. Opgeleid tot lerares Duits, werkzaam geweest in het voortgezet onderwijs H/VWO/ Gymnasium.

Yvonne is ook opgeleid als Mindfulnesstrainer en heeft sinds februari 2018 een eigen Mindfulness en coaching- praktijk in Almelo. Verder is ze begonnen met de opleiding tot integraal leefstijlcoach.