In deze blog wil ik jullie duidelijk maken dat werkgeluk nu eigenlijk belangrijker is dan ooit. En toch zeggen de meeste mensen de laatste maanden tegen mij: ‘ Werkgeluk? Nu? Ben je helemaal gek geworden, daar gaan we geen tijd in stoppen. We hebben wel wat anders aan ons hoofd. Daar zitten de mensen helemaal niet op te wachten nu. Die zijn met andere dingen bezig. We moeten eerst maar eens zien hoe het loopt en daar besteden we misschien weer eens aandacht aan als iedereen weer op het werk / kantoor is.”

Visie en doelen aan de kant
Dus lieve mensen in BV Nederland als je het hier mee eens bent, lees dan vooral niet verder en stop hier. Ga vooral verder met waar je mee bezig was.
En toch … ben jij al bedrijven in je omgeving tegen gekomen die hun visie en doelen aan de kant hebben geschoven? Of aan hun personeel hebben verteld dat ze overbodig zijn? Nee toch zeker! Dus op welke manier zou werkgeluk dan nu niet belangrijk kunnen zijn?

Human Capital
Werkgeluk is namelijk onderdeel van de visie van een bedrijf. Hoe leidt je het bedrijf als directeur of manager en op hoe kijk jij naar je medewerker, de Human Capital van de organisatie. Dit werkgeluk is terug te vinden in de bedrijfsstoelen en in alle onderdelen van de bedrijfsvoering: van omgangsvormen tot aan faciliteiten. Het draait allemaal om werkgeluk, maar helaas zijn er op dit moment ook bedrijven die deze crisis aangrijpen als excuus om daaromheen te draaien. Slim? Helemaal niet juist want dat gaat ten koste van het bedrijfsresultaat. En dat terwijl ze denken dat erom heen draaien het juist ten goede zou komen van dit resultaat, niets is minder waar. De Gelukkig Werken Pyramide bestaat immers uit: plezier, voldoening en zingeving. Dit alles draagt bij aan een hogere betrokkenheid en bevlogenheid van de medewerker wat ook resulteert in een hogere productiviteit.

Never waste a good crisis
Want, beste managers van de BV Nederland, het bedrijfsleven draait om mensen. En deze Human Capital heeft leiders nodig die dat snappen, zien en daar ook naar handelen. Juist nu in deze corona tijd. Begin oktober stond er nog een inspirerend stuk over dit onderwerp in het NRC: Leiderschap in crisistijd. En ook Ben Tiggelaar heeft zijn pen er compleet op leeg geschreven de afgelopen maanden.

Aai over de bol
Een kleine attentie voor de medewerkers is vaak al genoeg om even een aai over de bol te geven en dat is dan niet betuttelend bedoeld. Een kaart, een bos bloemen of een gezonde lunch pakket is een mooi gebaar voor alle thuiswerkers, ploegendienst of on-the-road medewerkers. Maar we weten inmiddels dat werkgeluk zoveel verder gaat dan alleen dat. Het gaat hierbij om het tonen van oprechte aandacht aan en interesse in die medewerker. De vraag wat hij of zij nodig heeft van die leidinggevende én de organisatie. Die verbinding maken is essentieel om te bepalen hoe iemand juist in deze corona tijd voldoening uit werk kan behalen. Want juist dát geeft houvast en een goed gevoel aan mensen. En dat willen we nu eenmaal graag, het gevoel dat we ertoe doen, ongeacht welk beroep je uitoefent of waar je werkt. Iedere medewerker maakt een verschil in de keten van schakels in de organisatie waar hij of zij werkt. Het kan best zijn dat daar nu juist de verschuiving zit, in wat de medewerker nodig heeft. Maakt dit bespreekbaar met elkaar want alleen dan kun je het zeker weten. Onderzoek en maak de verbinding naar wat van toegevoegde waarde is voor de organisatie én voor de medewerker. Het op de juiste manier inzetten van talent van de medewerker en die naar voren laten komen, biedt veel soelaas. Veelal maakt dit de onderscheidende factor van een organisatie juist groter. Faciliteer contacten met medewerkers onderling en maak het bespreekbaar.

Sleutelrol
Daarom wil ik dan ook benadrukken dat werkgeluk tijdens deze corona tijd meer dan ooit belangrijk is om oog voor te hebben. Als manager speel je hierbij een sleutelrol of je dat nu leuk vindt of niet.

Mijn advies is dan ook “maak werk van het werkgeluk binnen jouw organisatie’. Ontdek en ervaar op welke manier dit mogelijk is ook binnen jouw organisatie. Bel of mail me als je over dit onderwerp wilt sparren en op welke manier je dit het beste kunt oppakken. Daarin ligt dan weer mijn specialisme en ondersteun en ontzorg ik je daarin graag.

Dianne Verkerk

Dianne Verkerk

Coachen rondom kanker | Register Consultant Duurzame Inzetbaarheid | Carrière Uitvinder

Dianne is Register Consultant Duurzame Inzetbaarheid, RCDI . Tevens is ze gespecialiseerd in het coachen rondom kanker voor (ex)kankerpatiënten en hun naasten.