‘Mindfulness is een systematische aanpak om nieuwe manieren van controle en wijsheid in ons leven te ontwikkelen, gebaseerd op ons innerlijk vermogen tot ontspanning, aandacht, bewustzijn en inzicht’

– Jon Kabat Zinn –

Stress

Als mens hebben we in meer of mindere mate allemaal last van stress en onprettige ervaringen. Dit is afhankelijk van onze persoonlijke eigenschappen en omstandigheden.

Het probleem is dat we veel met onze aandacht ergens anders zijn, in plaats van in het hier en nu. We zijn onbewust bezig met wat er allemaal zou kunnen gebeuren en hebben meestal weerstand ten opzichte van onprettige ervaringen. Hierdoor kan stress en ongemak ontstaan.

 

Voor wie

Voor de meesten van ons geldt dat wij grote delen van de dag op de automatische piloot functioneren. Mindfulness geeft je de controle terug en laat je met humor en mildheid naar jezelf kijken!

Een effectieve methode om gezonder te leren omgaan met stress, pijn, moeheid, burn-out, ziekte en andere gezondheidsklachten. Aan het eind van de training heb je voldoende bagage om mindfulness op jouw wijze in je leven te integreren.

 

Trainen van aandacht

Mindfulness leert ons de aandacht te trainen door met een open en nieuwsgierige blik te kijken en aanvaarden wat er hier en nu is. Welke gedachten heb ik? Hoe is mijn stemming? Wat voel ik in mijn lijf?

Het gevolg is dat er steeds meer ruimte ontstaat ten opzichte van deze ervaringen en we stress en ongemak op een natuurlijke manier kunnen beantwoorden.

 

Effecten van Mindfulness

Mensen met (werk)stress worden zich er steeds bewuster van hoe de stress hen beïnvloedt. Zij leren minder vanuit automatische reacties te handelen. De stress en bijkomende lichamelijke klachten nemen hierdoor af.

Mensen die chronisch pijn hebben en moe zijn, leren beter leven met hun beperkingen, zodat er meer ruimte in hun leven komt voor andere dingen. Deelnemers met depressieve klachten en mensen met angsten leren helder in het moment te zijn. Zij leren adequater hun klachten te hanteren.

 

Huiswerk en cursusmateriaal

Deelnemers krijgen een werkmap en een set cd’s met oefeningen om thuis mee aan de slag te gaan Mindfulness kan je alleen leren door er dagelijks mee bezig te zijn. Deze training vraagt een tijdsinvestering van ongeveer een uur per dag, 6 dagen per week.

Doel

Vermindering van psychische en lichamelijke klachten, zoals stress en spanningsklachten. Beter leren ontspannen. Verbeteren van energie en zelfvertrouwen, en beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen.

 

Mindfulness trainer Birgit Weustink

 

In mijn opleiding als professional coach in 2009 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met Mindfulness. In mijn trajecten heb ik veelvuldig Mindfulness gebaseerde oefeningen ingebracht. Het succes voor mijn cliënten was boven verwachting. Daar moest ik meer van weten! Ik ben mijn opleiding gestart en bij iedere stap die ik daar maakte, smaakte het naar meer. Inmiddels ben ik Mindfulness trainer categorie 1 en aangesloten bij de VMBN waardoor mijn trainingen in aanmerking voor een vergoeding van de zorgverzekeraars.

Mindfulness is geen tool maar een manier om je leven te leven. Voor mij persoonlijk heeft het meer rust en ontspanning in mijn leven gebracht. Ik merk dat ik mijn keuzes meer weloverwogen maak en dat ik mijn grenzen beter in zicht heb. Mindfulness stelt mij in staat om in de drukte van alledag de stilte mee te nemen. Een vaardigheid die voor iedereen toegankelijk en te leren is.

 

Tarief

De investering bedraagt €450,-. Dit is inclusief 8-weekse sessie van 2,5 uur, werkmap, audiobestanden, stiltedag met lunch. Birgit is categorie 1 mindfulnesstrainer en aangesloten bij VMBN. Deze training komt derhalve in aanmerking voor vergoeding van de zorgverzekeraars. De vergoeding is afhankelijk van de zorgverzekeraar en polis.  Voor meer info over de hoogte van de vergoeding per zorgverzekeraar; klik op zorgwijzer.